Saturday, January 16, 2010

Beralah x semestinya kalah...



Perkataan 'beralah' ni selalu aku dgr time kecik dulu. Mak aku selalu cakap, "Beralah la ngan adik tu. Die kecik lagi." Dari kecik lagi kita dah diajar bende2 camni. Ape yg dah kita belajar time kecik dulu, elok la di carry forward ke mase tua, ye dak?

Kadang2 kita jumpa diri kita dalam pertengakaran, atau mungkin gurauan dengan kawan2. Selalunye kita mesti nak menangkan? Cari point sampai dapat nak atasi org yg lagi satu tu. Tapi sedar x kita yg kalo kdg2 kita beralah, dapat mengelakkan keadaan menjadi keruh. Ade org yg xtahan bergurau, jadi mungkin la kita boleh slow down skit, jage ati member tu.

Beralah xsemesti nye kalah.
Kalo kita asik nak menang je bila bercakap, walaupun kita tau kita salah, kan xbape elok tu. Kadang2 kita dgr dulu pendapat org lain, xnak dgr pun hormat skit ape org nak cakap. Baru la ade toleransi kan? Baru la harmoni. Saya xkata saya ni selalu senonoh sgt pun perangai saye. Cuma ingin memperingatkan diri sendiri dan org sekeliling. Saye pelik sstgh org xmau mengalah, emo pulak bila bila bergurau, dengan kawan2 je kot...

1 comment:

donad said...

betul.setiap orang ade tahap nak bergurau dgn dia.kita kena la paham pangai kawan2 kita tuh

kalau hidup asik nak emo je baik takyah ^^